PRZEDSZKOLE SAMORZĄDOWE W WOLI ZARCZYCKIEJ
Strona głowna  /  GRUPA I (4-latki)
GRUPA I (4-latki)

 

GRUDZIEŃ

 

 

ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE

 

 

WIERSZ I PIOSENKA NA MIESIĄC GRUDZIEŃ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Witam  Rodziców i Dzieci.

 

 

 W związku z nieobecnością dużej części dzieci
w przedszkolu, 
podsyłam kilka propozycji zadań realizowanych
w tym tygodniu na zajęciach. 
Zachęcam do wykonania w wolnym czasie, pozdrawiam!

 

 

Temat tygodnia : Moje zmysły (27-30.10)
 

 

Środa

 

 

 

 

 1. Poznajemy zmysły

 

https://www.youtube.com/watch?v=rTgtsZ_Z4HQ&ab_channel=TrampolinadoSukcesu

 

Piosenka - Śpiewające Brzdące - Pięć Zmysłów.

 

https://www.youtube.com/watch?v=MnD7PFCTsVo

 

 

 


2. DOTYK - co odczuwam

Należy przygotować pojemniki z różną zawartością:
- drobny piasek
- szorstka tkanina
- kamyki
- wata
- folia spożywcza
Dziecko z zasłoniętymi oczami wkłada bosą stopę po kolei do każdego pojemnika i mówi o swoich odczuciach, wrażeniach sensorycznych. Przygotowujemy naczynie z ciepłą wodą oraz z lodem. Dziecko z zamkniętymi oczami zanurza rękę do jednego a następnie do drugiego pojemnika, opisuje co czuje.


3. SMAK - tajemnicze mikstury
Robimy w obecności dziecka trzy "mikstury" - kubki z wodą. Do jednego wsypujemy cukier, do drugiego sól, do trzeciego sok z cytryny. Kubki oznaczamy od spodu umownym symbolem, np.  C - cukier, S - sół, SC - sok z cytryny. Rodzice zmieniają pozycje kubków, a dziecko próbując po łyżeczce odgaduje, w którym kubku jest, która z mikstur.


4. WZROK - co schowałem?
Przygotowujemy kilka przedmiotów, które układamy przed dzieckiem. Wszystkie należy wspólnie nazwać. Na klaśnięcie, dziecko odwraca się a rodzic chowa jeden z przedmiotów. Na ponowne klaśnięcie dziecko odwraca się i odgaduje, co zostało schowane. W drugiej wersji wszystkie przybory chowamy i znów, na klaśnięcie dziecko odwraca się, rodzic kładzie przed dzieckiem jeden przedmiot, ale przykrywa go cienkim, nieprzezroczystym materiałem. Po ponownym klaśnięciu dziecko tylko i wyłącznie obserwując przykryty materiał odgaduje, co znajduje się pod materiałem.


5. WĘCH - co tak pachnie?
Skrapiamy waciki perfumami, octem, zmywaczem do paznokci, wodą, innymi bezbarwnymi produktami. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie, czym zostały skropione waciki.


6. SŁUCH - co to za odgłosy?
Można rozpoznawać różne odgłosy przyrody z nagrań dostępnych np. na youtube: 


https://www.youtube.com/watch?v=vQbS0Dm0CjA
 

Mogą to być zjawiska atmosferyczne, odgłosy zwierząt. Można też wykorzystać przedmioty użytku codziennego i w nie np. stukać, potrząsać, szurać. 

zjawiska atmosferyczne, odgłosy zwierząt. Można też wykorzystać przedmioty użytku codziennego i w nie np. stukać, potrząsać, szurać. 

 

 

Czwartek
 

1. Słuchanie opowiadania A. Świrszczyńskiej „Brzydka sówka”

W lesie, na drzewie jest sowi domek, a w nim mieszka dwanaście sióstr sówek. Te sówki we dnie śpią, a w nocy latają. Mają oczy okrągłe jak talerzyki, zabawny dziob i skrzydełka takie ciche, że już cichszych nie ma na świecie. Jedenaście sówek jest ładnych, a ta dwunasta bardzo brzydka. Jednej nocy te ładne sówki powiedziały do tej brzydkiej:

– Nie chcemy, żebyś z nami mieszkała. Idź sobie w świat. Brzydka sówka poszła w świat. Na swych cichych skrzydełkach odleciała w ciemny bor. Siadła na gałęzi i płacze: – Oj, jak smutno być brzydką. Aż tu idą lasem harcerze. Wracali z wycieczki i zabłądzili w lesie. Każdy harcerz ma dobre serce. – Chodź z nami, sówko. Poszła z nimi sówka do miasta i uczyła się w szkole. I wyrosła na najmądrzejszą sówkę na całym świecie. Nikt już teraz nie mówi, że jest brzydka. Nikt nie zwraca na to uwagi.

 

2. Rozmowa na temat opowiadania

– Jaka była dwunasta sówka?

– O co prosiły ją inne sówki?

– Czy było to dla niej przyjemne?

– Czy sówka posłuchała sióstr?

– Kto pomógł brzydkiej sówce? W jaki sposób?

– Co robiła sówka w mieście?

– Na jaką sówkę wyrosła?

– Czy jej brzydota wtedy komuś przeszkadzała? Jak myślicie, dlaczego?

 

3. Podkreślenie, że wygląd zewnętrzny nie jest w życiu najważniejszy. Ważne jest to, jakim się jest człowiekiem, w jaki sposób się postępuje. Nie można ranić, odrzucać innych tylko dlatego, że nam się nie podobają, bo mogą być bardzo dobrymi, wartościowymi ludźmi i swoją opinią możemy ich bardzo skrzywdzić

 

4. Zabawa bieżna „Latające sówki”

Dzieci-sówki machają rękami jak skrzydełkami i poruszają się w różnych kierunkach. Na

uderzenie w bębenek przykucają i odpoczywają. Dwa uderzenia w bębenek są

sygnałem do ponownego ruchu.

 

5. Kolorowanie sylwety sowy według pomysłów dzieci

 

OBRAZEK SOWY DO POBRANIA:
 

http://images.dlaprzedszkoli.eu/pwz/sowa.docx

 

 

 

 

Piątek

 

1. Co robi nos?
Zwrócenie uwagi na różne zapachy: delikatne, mocne, miłe, nieprzyjemne. Wskazywanie przez dzieci zapachów przyjemnych i nieprzyjemnych. Próba odpowiedzi na pytanie: kiedy utrudnione jest odczuwanie zapachów i co wtedy czujemy?

 

2. Co to za zapach?
Przygotujmy w pojemnikach różne pachnące artykuły spożywcze: ziele angielskie, cynamon, kawę, majeranek, bazylię. Dzieci oglądają je, wąchają, zapamiętują zapachy. Później zawiązujemy dzieciom oczy i podsuwamy wybrany zapach do powąchania, następnie prosimy by wskazało właściwy produkt.

 

3. Zabawa „ Zmysłowa zgaduj – zgadula”

- Który zmysł podpowiada nam, że kwiaty są kolorowe?
- Który zmysł pomaga nam w rozpoznaniu śpiewu ptaków?
- Który zmysł mówi nam, że tort jest słodki?
- Dzięki, któremu zmysłowi wiemy, że lód jest zimny?
- Jaki zmysł pomaga nam odróżnić ocet od wody?

 

4. „Ruch to zdrowie”

Wybierz się z rodzicami na spacer lub przejażdżkę rowerem do lasu. Podczas spaceru nazbieraj liści, z których potem możesz wykonać  lampion. https://rodzicielnik.pl/lampion-jesienny-diy/ Będziesz spaceru będziesz mógł wykorzystać  niektóre Twoje zmysły. Czy wiesz, jakie?

 

Powodzenia Przedszkolaki!  Życzę udanej zabawy!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK

 

Październik, tydzień 1
 

Krąg tematyczny (temat tygodnia): Jesień w sadzie

  • Cele ogólne: rozpoznawanie wybranych owoców po wyglądzie, kształcie, smaku, liczenie palców, przedmiotów itp.,składanie pociętych obrazków w całość według podanego wzoru, zapoznanie z zapisem graficznym cyfr 1 i 2.

 

1. Owoce z sadu

2. Czerwone jabłuszko

3. Jesienna piosenka

4. Liczymy owoce

5. Owoce egzotyczne

 

Październik, tydzień 2
 

Krąg tematyczny (temat tygodnia): Jesień w ogrodzie

  • Cele ogólne: używanie określeń: wysoki, niski, długi, krótki, układanie prostych kompozycji, mozaik, obrazków z figur geometrycznych,

rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw; rozróżnianie ich za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu.

 

1. Dary jesieni

2. Wydzieramy warzywa

3. Czerwony pomidorek

4. Długi – krótki

5. Kubusiowi Przyjaciele Natury

 

Październik, tydzień 3
 

Krąg tematyczny (temat tygodnia): O sobie samym

  •  Cele ogólne: , zabawy z wykorzystaniem palców, dłoni, głowy, ramion itd.; oglądanie siebie w lustrze, wskazywanie wymienionych części ciała, nazywanie danych części ciała, określanie swoich cech fizycznych: płeć, wiek, kolor oczu, określanie swoich ulubionych zabaw, zajęć,

 

1. Moje ciało

2. Ulubione zabawy

3. Mamy różne charaktery

4. Moja twarz

5. Takiecosie

 

Październik tydzień 4
 

Krąg tematyczny (temat tygodnia): Moje zmysły

  • Cele ogólne: uważne słuchanie rozmówcy, sylabizowanie w toku zabaw, np. naśladowanie mowy robota, lalki, wypowiadanie się prostymi zdaniami, uczestniczenie w zabawach rozwijających umiejętność poznawania samego siebie, rozpoznawanie przedmiotów, roślin, zwierząt za pomocą zmysłów: dotyku, smaku, węchu, wzroku, słuchu,

 

1. Uszy na sprzedaż

2. Miękkie czy twarde?

3. Znam zmysły

4. Kolorowy świat

5. Ładne zapachy i brzydkie zapachy

 

 

 

Piosenka Rumiane jabłuszko

 

Hej, pełno jest jabłek w naszym sadzie (x2)

Jabłuszko rumiane, słońcem malowane podaruję (x2)

Hej, pełno jest jabłek w naszym sadzie (x2)

Komu podaruję, ten mi podziękuje za jabłuszko (x2)

Hej, pełno jest jabłek w naszym sadzie (x2)

Pod drzewami w sadzie jesień jabłka kładzie kolorowe (x2)

 

 

Wierszyki - rymowanki

 

Czy to jabłko, czy to gruszka,

chętnie wskoczą mi do brzuszka.

może śliwka, banan też,

chcesz być zdrowy - wszystko zjesz.

Wpadła gruszka do fartuszka,

A za gruszką dwa jabłuszka,

Lecz śliweczka wpaść nie chciała,

Była  jeszcze  niedojrzała.

 

 

 

 

 

ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC WRZESIEŃ 

 

 

Tydzień I Poznajmy się

 

Cele ogólne: zintegrowanie grupy, utrwalanie wyglądu znaczków rozpoznawczych, zapoznanie z salą zajęć
i kodeksem przedszkolaka

 

1. Jestem sobie przedszkolaczek

2. Poznajemy salę

3. Znaczek rozpoznawczy

4. Oto ja

 

 

Tydzień II Droga do przedszkola

 

Cele ogólne: zapoznanie z ogólnymi zasadami ruchu drogowego, rozwijanie mowy, rozwijanie sprawności fizycznej, rozwijanie umiejętności wokalnych

 

1. Obserwujemy ruch drogowy

2. Co to za pojazdy?

3. Kolorowe paski

4. Śpiewamy i tańczymy

5. Co to są pasy?

 

 

Tydzień III Nadeszła jesień

 

Cele ogólne: zachęcanie do obserwacji środowiska przyrodniczego jakim jest park, kształtowanie poczucia rytmu, porównywanie liczebności zbiorów.

 

1. Idzie jesień

2. Drzewa jesienią

3.Świeto Pieczonego Ziemnaka

4. Kolorowe liście

5. Mały jeż

 

 

Tydzień IV  Co robią zwierzęta jesienią?

 

Cele ogólne: liczenie palców, przedmiotów itp. ,pokazywanie na wybranych przykładach (np. jeża, wiewiórki, bociana), jak zwierzęta przygotowują się do nadchodzącej zimy (odlatują do Afryki, gromadzą zapasy, zasypiają), obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany, jakie zachodzą w przyrodzie.

 

 

1. Jesienna rozmowa

2. Jesienne zapasy

3. Jesienne zabawy

4. Idzie, idzie jeż

5. Zbieramy orzechy, żołędzie, kasztany

 

 

 

 

NAUKA WIERSZA NA PAMIĘĆ 

 

JEŻ - wiersz

 B. FORMA

 

Czy ktoś wierzy, czy nie wierzy,
jestem sobie mały jeżyk.
Bardzo ostre igły moje,
więc nikogo się nie boję.
Często w cieniu sobie siedzę,
jem szkodniki, spulchniam glebę.

Jeżyk bardzo dobrze słyszy,
w nocy umie łowić myszy.
Gdy nadciąga groźna zima,
smacznie w norce spać zaczynam.
Pod pierzyną z suchych liści
pewnie mi się lato przyśni

 

 

 

 

 

NAUKA PIOSENKI NA PAMIĘĆ 

 

 

Przedszkolaczek- piosenka

Kto podrzuci tak piłeczkę,

Misia tuli i laleczkę

Z klocków wierzę wybuduje

Samochodem pokieruje

Tralala, zatańczę w koło, bo w przedszkolu jest wesoło   x2

Kto farbami już maluje, pędzel wielki przygotuje

Powycina nożyczkami, ciachu, ciachu nożyczkami

Tralala, zatańczę w koło, bo w przedszkolu jest wesoło   x2

Świece mocno tak zdmuchuje

Różnych dźwięków nasłuchuje.

Powie mama, powie tata, tak poznaje kawał świata

Tralala, zatańczę w koło, bo w przedszkolu jest wesoło   x2

 

 

 

 

 


Ostatnia aktualizacja: 2020-12-09