STYCZEŃ
ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
Piosenka i wiersz
GRUDZIEŃ
ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
Piosenka i wiersz na grudzień
LISTOPAD
ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK
Tydzień I
Co robią zwierzęta jesienią?
4. Smakołyki zwierząt (czwartek)
Cel: Zwracanie uwagi na różnice w wyglądzie i zachowaniu zwierząt przed nadejściem zimy. Aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.
5. Fantastyczne zwierzaki (piątek)
Cel: Rozwijanie mowy. Rozwijanie sprawności manualnej.
Tydzień II
Jesień w sadzie
- W sklepie z owocami.
Cel: rozmowa na temat wyglądu sklepu oraz pracy ekspedientki.
Zapoznanie z literą o, O: małą i wielką, drukowaną (5 latki).
Utrwalanie litery o, O: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej (6latki).
Wprowadzanie i utrwalanie pojęć samogłoska, spółgłoska.
- Drzewa owocowe.
Cel: Zapoznanie, utrwalanie nazw i wyglądu drzew owocowych; rozwijanie sprawności fizycznej.
- Owoce egzotyczne
Cel: Rozwijanie umiejętności liczenia. Segregowanie owoców ze względu na ich pochodzenie.
- Jesienią sady się rumienią.
Cel: Ustalanie równoliczności zbiorów; rozwijanie umiejętności liczenia; utrwalanie (6 latki) zapoznanie (5 latki) z zapisami cyfrowymi liczby 1 i 2; kształtowanie poczucia rytmu.
- Gromadzimy zapasy na zimowe czasy.
Cel: Zapoznanie z różnymi rodzajami zapasów i przetworów przygotowywanych na zimę; rozwijanie umiejętności manualnych.
Tydzień III
Jesień na działce
- Warzywa z naszych działek i ogrodów
Cel: Rozpoznawanie i nazywanie warzyw; Zapoznanie z literą a: wielką i małą, drukowaną (5 latki); utrwalanie litery a: mała i wielka, drukowana i pisana (6 latki); rozwijanie mowy i myślenia.
- Co można zrobić z warzyw?
Cel: Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat; rozwijanie sprawności fizycznej.
- Warzywa
Cel: Kształtowanie poczucia rytmu; rozwianie mowy i myślenia; rozwijanie umiejętności manualnych.
- Liczymy warzywa.
Cel: Rozwijanie umiejętności liczenia; zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 3 (5 latki), utrwalanie zapisu cyfrowego liczby 3 (6 latki); rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi. Rozwijanie sprawności fizycznej.
- Lepimy warzywa.
Cel: Zachęcanie do zabaw w teatr; rozwijanie mowy i myślenia; rozwijanie sprawności manualnej.
Tydzień IV
O sobie samym
- Jaka to emocja?
Cel: Rozwijanie umiejętności wyrażania i nazywania emocji; Zapoznanie z literą m: małą i wielką, drukowaną (5-latki); Utrwalanie litery m: małą i wielką, drukowaną i pisaną (6-latki).
- Nasze dobre uczynki.
Cel: Organizowanie zabaw muzyczno-ruchowych, umuzykalnianie dzieci; Poznawanie i utrwalanie cech kwadratu.
Rozwijanie sprawności fizycznej.
- Zachowania- pozytywne i negatywne.
Cele: Rozwijanie mowy i myślenia; Rozwijanie sprawności manualnych.
- Proszę, przepraszam, dziękuję.
Cel: Rozwijanie mowy i myślenia; Zachęcanie do stosowania zwrotów grzecznościowych; Dostrzeganie i kontynuowanie rytmów. Rozwijanie umiejętności matematycznych. Rozwijanie sprawności fizycznej.
- Mój przyjaciel.
Cel: Budowanie sytuacji sprzyjających budowaniu dziecięcych wartości; Rozwijanie mowy i myślenia; Rozwijanie umiejętności manualnych.
Tydzień V
Nasze zmysły
- Części ciała.
Cel: Rozpoznawanie i nazywanie części ciała; Zapoznanie z literą e: małą i wielką, drukowaną (5-latki); Utrwalanie litery e: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej (6-latki).
- Słyszę, widzę, czuję, próbuję.
Cel: Uświadamianie istnienia różnych narządów zmysłów; Rozwijanie sprawności fizycznej.
- Dźwięki wokół nas.
Cel: Rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania; Rozwijanie umiejętności liczenia; Zapoznanie i utrwalanie zapisu cyfrowego liczby 4.
- Codzienne hałasy.
Cel: Uświadomienie negatywnego wpływu hałasu na zdrowie człowieka; Rozwijanie sprawności fizycznej; Rozwijanie mowy i myślenia.
- Po drugiej stronie lustra.
Cel: Podkreślanie znaczenia zmysłu wzroku; Poznawanie różnych rodzajów okularów; Rozwijanie mowy i myślenia; Rozwijanie umiejętności manualnych.
NAUKA PIOSENKI „Wiewióreczko sąsiadeczko”
Sąsiadeczko, wiewióreczko,
co masz oczka czarne.
Nie bójże się, pokaż w lesie,
gdzie masz swą spiżarnię.
Wszędzie mam, tu i tam,
czego chcecie, to wam dam.
Fik – myk! Hyc – hyc!
Czego chcecie, to wam da.
Sąsiadeczko, wiewióreczko,
co masz rude łapki,
jeśli łaska, sypnij z góry
orzeszków do czapki.
Dałabym nawet sześć,
lecz co w zimie będę jeść?
Fik – myk! Hyc – hyc!
Był orzeszek, nie ma nic!
Sąsiadeczko, wiewióreczko,
co masz rudy pyszczek,
tu na ziemię rzuć uprzejmie
kila ładnych szyszek.
Szyszki masz tu i tam,
wejdź na sosnę, urwij sam,
Fik – myk! Hyc – hyc!
Były szyszki, nie ma nic!
Nauka wiersza „Jeż”
Krótkie nóżki, długi ryjek,
ostre kolce ciało kryją.
Ach, cóż to za groźny zwierz?
To jest jeż, malutki jeż.
Węszy noskiem w lewo, w prawo,
to pod listkiem, to pod trawą,
gdzie się kryje dobry łup.
Drepcze mały jeż – tup, tup.
Drepcze poprzez lasu gąszcze,
łapie myszy, węże, chrząszcze...
Gdy zimowe przyjdą dni,
zagrzebany w liściach śpi.
ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC WRZESIEŃ
Wrzesień, tydzień II
Witajcie w przedszkolu
- Poznajemy przedszkole.
Cel: zapoznanie z pomieszczeniami znajdującymi się
w przedszkolu, ich wyglądem i przeznaczeniem; rozwijanie percepcji wzrokowej.
- Nasze imiona.
Cel: zachęcanie do poznawania imion kolegów koleżanek
z grupy; rozwijanie sprawności manualnej.
- Ja i moi koledzy
Cel: Zachęcanie do bliższego poznania swoich rówieśników;
zapoznanie ze zwyczajami panującymi w grupie.
- Jestem już w przedszkolu
Cel: rozwijanie mowy, przestrzeganie kodeksu grupowego zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu; umuzykalnianie dzieci, reagowanie na muzyczne sygnały.
- Bawmy się sylabami
Cel: rozwijanie wrażliwości słuchowej i wzrokowej; ćwiczenie sprawności manualnej
Wrzesień, tydzień III
Droga do przedszkola
- Obserwujemy ruch drogowy
Cel: Rozwijanie umiejętności poruszania się w pobliżu jezdni; rozwijanie zainteresowań ruchem drogowym, zachęcanie do jego obserwacji.
- Poznajemy przepisy ruchu drogowego
Cel: Zapoznanie z podstawowymi zasadami ruchu drogowego; rozwijanie sprawności fizycznej.
- Czy znamy te pojazdy
Cel: Zapoznanie z różnymi środkami komunikacji: lądowej, powietrznej i wodnej; umuzykalnianie dzieci
- Samochody specjalistyczne
Cel: Przybliżenie informacji na temat samochodów specjalistycznych i ich znaczenia dla społeczeństwa; rozwijanie sprawności fizycznej.
- Bądźmy ostrożni!
Cel: Rozwijanie słuchu fonematycznego; rozwijanie umiejętności kreślenia linii: pionowych, poziomych i ukośnych.
Wrzesień, tydzień IV
Nadeszła jesień
- Park w jesiennej szacie
Cel: Zachęcanie do obserwacji środowiska przyrodniczego, jakim jest park.
- Jesienne drzewa
Cel: Rozwijanie umiejętności zapamiętywania słów i melodii piosenki; wyrażanie obserwacji i przeżyć w ekspresji plastycznej.
- Jesienne zabawy
Cel: Budzenie zainteresowań figurami geometrycznymi; rozwijanie sprawności fizycznej.
- Kolorowe liście
Cel: Ćwiczenia narządów artykulacyjnych, różnicowanie głosek; poszerzane doświadczeń plastycznych.
- Zbieramy grzyby
Cel: Dostrzeganie różnic w wyglądzie parku i lasu; zapoznanie z wybranymi grzybami- jadalnymi niejadalnymi.
Wrzesień, tydzień V
Witajcie w przedszkolu
- Co robią zwierzęta jesienią
Cel: Rozwijanie mowy; rozwijanie sprawności fizycznej.
- Kto kiedy zasypia
Cel: Rozwijanie umiejętności liczenia; zapoznanie ze sposobami przygotowania zwierząt do zimy.
- Sąsiadeczka wiewióreczka
Cel: rozwijanie poczucia rytmu muzycznego; rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej, rozwijanie orientacji przestrzennej.
- Smakołyki zwierząt
Cel: Zwracanie uwagi na różnice w wyglądzie i zachowaniu zwierząt przed nadejściem zimy; rozwijanie sprawności fizycznej.
- Fantastyczne zwierzaki
Cel: Rozwijanie mowy; łączenie ze sobą różnorodnych materiałów w pracy plastycznej.
NAUKA WIERSZA „PRZEDSZKOLAKI”
To jest Tosia, a to Franek
Tam jest Tomek i Marianek,
Ewa, Basia, Paulina
oraz uśmiechnięta Nina.
Czy już wiecie, o kim mowa?
Tak, to dzieci są z przedszkola.
Imion różnych mają wiele
lecz wśród nich są przyjaciele.
Gdy w przedszkolu się spotkają
zawsze sobie pomagają.
NAUKA PIOSENKI
„ODKRYWAM SIEBIE”
1. Dlaczego lubię jabłka i gruszki,
a wcale nie chcę zjadać pietruszki?
Dlaczego czasem boli mnie brzuszek,
to jest ciekawe, wiedzieć to muszę.
Ref. Odkrywam siebie, poznaję siebie,
chcę więcej wiedzieć,
o sobie wiedzieć chcę.
2. Lubię się cieszyć, nie lubię smucić
miło gdy mama piosenkę nuci.
I chociaż bardzo boję się burzy,
to lubię brodzić w dużej kałuży.
Ref. Odkrywam siebie, poznaję siebie,
chcę więcej wiedzieć,
o sobie wiedzieć chcę.
3. Pokrzywa parzy a fiołek pachnie,
jak to się dzieje, że tak jest właśnie.
Muszę to poznać i poznać siebie,
bo jest to ważne dla mnie i ciebie.