PRZEDSZKOLE SAMORZĄDOWE W WOLI ZARCZYCKIEJ
Strona głowna  /  GRUPA II (5,6-latki)
GRUPA II (5,6-latki)

 

 

ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE
NA MIESIĄC PAŹDZIERNIK


 

 

Tydzień I
Co robią zwierzęta jesienią?


 

4. Smakołyki zwierząt (czwartek)
    Cel: Zwracanie uwagi na różnice w wyglądzie i zachowaniu zwierząt przed nadejściem zimy.  Aktywnie uczestniczy w ćwiczeniach gimnastycznych.

 

5. Fantastyczne zwierzaki (piątek)
     Cel: Rozwijanie mowy. Rozwijanie sprawności manualnej.

 

 

 

Tydzień II
Jesień w sadzie

 

  1. W sklepie z owocami.
    Cel: rozmowa na temat wyglądu sklepu oraz pracy ekspedientki.
    Zapoznanie z literą o, O: małą i wielką, drukowaną (5 latki).
    Utrwalanie litery o, O: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej (6latki).
    Wprowadzanie i utrwalanie pojęć samogłoska, spółgłoska.

     
  2. Drzewa owocowe.
    Cel: Zapoznanie, utrwalanie nazw i wyglądu drzew owocowych; rozwijanie sprawności fizycznej.

     
  3. Owoce egzotyczne
    Cel: Rozwijanie umiejętności liczenia. Segregowanie owoców ze względu na ich pochodzenie.

     
  4. Jesienią sady się rumienią.
    Cel: Ustalanie równoliczności zbiorów; rozwijanie umiejętności liczenia; utrwalanie (6 latki) zapoznanie (5 latki) z zapisami cyfrowymi liczby 1 i 2; kształtowanie poczucia rytmu.

     
  5. Gromadzimy zapasy na zimowe czasy.
    Cel: Zapoznanie z różnymi rodzajami zapasów i przetworów przygotowywanych na zimę;  rozwijanie umiejętności manualnych.

 

 

 

Tydzień III
Jesień na działce


 

  1. Warzywa z naszych działek i ogrodów
    Cel: Rozpoznawanie i nazywanie warzyw; Zapoznanie z literą a: wielką i małą, drukowaną (5 latki); utrwalanie litery a: mała i wielka, drukowana i pisana (6 latki); rozwijanie mowy i myślenia.

     
  2. Co można zrobić z warzyw?
    Cel: Rozwijanie umiejętności wypowiadania się na dany temat; rozwijanie sprawności fizycznej.

     
  3. Warzywa
    Cel: Kształtowanie poczucia rytmu; rozwianie mowy i myślenia; rozwijanie umiejętności manualnych.

     
  4. Liczymy warzywa.
    Cel: Rozwijanie umiejętności liczenia; zapoznanie z zapisem cyfrowym liczby 3 (5 latki), utrwalanie zapisu cyfrowego liczby 3 (6 latki); rozwijanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi. Rozwijanie sprawności fizycznej.

     
  5. Lepimy warzywa.
    Cel: Zachęcanie do zabaw w teatr; rozwijanie mowy i myślenia; rozwijanie sprawności manualnej.

 

 

 

Tydzień IV
O sobie samym

 

  1. Jaka to emocja?
    Cel: Rozwijanie umiejętności wyrażania i nazywania emocji; Zapoznanie z literą m: małą i wielką, drukowaną (5-latki); Utrwalanie litery m: małą i wielką, drukowaną i pisaną (6-latki).

     
  2. Nasze dobre uczynki. 
    Cel: Organizowanie zabaw muzyczno-ruchowych, umuzykalnianie dzieci; Poznawanie i utrwalanie cech kwadratu.
           Rozwijanie sprawności fizycznej.

     
  3. Zachowania- pozytywne i negatywne.
    Cele: Rozwijanie mowy i myślenia; Rozwijanie sprawności manualnych.
     
  4. Proszę, przepraszam, dziękuję.
    Cel: Rozwijanie mowy i myślenia; Zachęcanie do stosowania zwrotów grzecznościowych; Dostrzeganie i kontynuowanie rytmów. Rozwijanie umiejętności matematycznych. Rozwijanie sprawności fizycznej.
     
  5. Mój przyjaciel.
    Cel: Budowanie sytuacji sprzyjających budowaniu dziecięcych wartości; Rozwijanie mowy i myślenia; Rozwijanie umiejętności manualnych.

 

 

 

Tydzień V
Nasze zmysły

 

  1. Części ciała.
    Cel: Rozpoznawanie i nazywanie części ciała; Zapoznanie z literą e: małą i wielką, drukowaną (5-latki); Utrwalanie litery e: małej i wielkiej, drukowanej i pisanej (6-latki).
     
  2. Słyszę, widzę, czuję, próbuję.
    Cel: Uświadamianie istnienia różnych narządów zmysłów; Rozwijanie sprawności fizycznej.

     
  3. Dźwięki wokół nas. 
    Cel: Rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania;  Rozwijanie umiejętności liczenia; Zapoznanie i utrwalanie zapisu cyfrowego liczby 4.

     
  4. Codzienne hałasy. 
    Cel: Uświadomienie negatywnego wpływu hałasu na zdrowie człowieka; Rozwijanie sprawności fizycznej; Rozwijanie mowy i myślenia.

     
  5. Po drugiej stronie lustra.
    Cel: Podkreślanie znaczenia zmysłu wzroku; Poznawanie różnych rodzajów okularów; Rozwijanie mowy i myślenia; Rozwijanie umiejętności manualnych.

 

 

 

NAUKA PIOSENKI „Wiewióreczko sąsiadeczko”
 


Sąsiadeczko, wiewióreczko,
co masz oczka czarne.
Nie bójże się, pokaż w lesie,
gdzie masz swą spiżarnię.

Wszędzie mam, tu i tam,
czego chcecie, to wam dam.
Fik – myk! Hyc – hyc!
Czego chcecie, to wam da.

Sąsiadeczko, wiewióreczko,
co masz rude łapki,
jeśli łaska, sypnij z góry
orzeszków do czapki.

Dałabym nawet sześć,
lecz co w zimie będę jeść?
Fik – myk! Hyc – hyc!
Był orzeszek, nie ma nic!

Sąsiadeczko, wiewióreczko,
co masz rudy pyszczek,
tu na ziemię rzuć uprzejmie
kila ładnych szyszek.

Szyszki masz tu i tam,
wejdź na sosnę, urwij sam,
Fik – myk! Hyc – hyc!
Były szyszki, nie ma nic!

 

 

Nauka wiersza „Jeż”

 

Krótkie nóżki, długi ryjek,
ostre kolce ciało kryją.
Ach, cóż to za groźny zwierz?
To jest jeż, malutki jeż.
Węszy noskiem w lewo, w prawo,
to pod listkiem, to pod trawą,
gdzie się kryje dobry łup.
Drepcze mały jeż – tup, tup.
Drepcze poprzez lasu gąszcze,
łapie myszy, węże, chrząszcze...
Gdy zimowe przyjdą dni,
zagrzebany w liściach śpi.

 

 

 

 

 

ZAŁOŻENIA DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZE NA MIESIĄC WRZESIEŃ 

 

 

Wrzesień, tydzień II
 Witajcie w przedszkolu

 

  1. Poznajemy przedszkole.
    Cel: zapoznanie z pomieszczeniami znajdującymi się
    w przedszkolu, ich wyglądem i przeznaczeniem; rozwijanie percepcji wzrokowej.
  2. Nasze imiona.
    Cel: zachęcanie do poznawania imion kolegów koleżanek
    z grupy; rozwijanie sprawności manualnej.
  3. Ja i moi koledzy
    Cel: Zachęcanie do bliższego poznania swoich rówieśników;
    zapoznanie ze zwyczajami panującymi w grupie.
  4. Jestem już w przedszkolu
    Cel: rozwijanie mowy, przestrzeganie kodeksu grupowego zawierającego zbiór zasad obowiązujących w przedszkolu; umuzykalnianie dzieci, reagowanie na muzyczne sygnały.
  5. Bawmy się sylabami
    Cel: rozwijanie wrażliwości słuchowej i wzrokowej; ćwiczenie sprawności manualnej

 

 

 

Wrzesień, tydzień III
 Droga do przedszkola

 

  1. Obserwujemy ruch drogowy
    Cel: Rozwijanie umiejętności poruszania się w pobliżu jezdni; rozwijanie zainteresowań ruchem drogowym, zachęcanie do jego obserwacji.
  2. Poznajemy przepisy ruchu drogowego
    Cel: Zapoznanie z podstawowymi zasadami ruchu drogowego; rozwijanie sprawności fizycznej.
  3. Czy znamy te pojazdy
    Cel: Zapoznanie z różnymi środkami komunikacji: lądowej, powietrznej i wodnej; umuzykalnianie dzieci
  4. Samochody specjalistyczne
    Cel: Przybliżenie informacji na temat samochodów specjalistycznych i ich znaczenia dla społeczeństwa; rozwijanie sprawności fizycznej.
  5. Bądźmy ostrożni!
    Cel: Rozwijanie słuchu fonematycznego; rozwijanie umiejętności kreślenia linii: pionowych, poziomych i ukośnych.

 

 

 

Wrzesień, tydzień IV
 Nadeszła jesień

 

  1. Park w jesiennej szacie
    Cel: Zachęcanie do obserwacji środowiska przyrodniczego, jakim jest park.
  2. Jesienne drzewa
    Cel: Rozwijanie umiejętności zapamiętywania słów i melodii piosenki;  wyrażanie obserwacji i przeżyć w ekspresji plastycznej.
  3. Jesienne zabawy
    Cel: Budzenie zainteresowań figurami geometrycznymi; rozwijanie sprawności fizycznej.
  4. Kolorowe liście
    Cel: Ćwiczenia narządów artykulacyjnych, różnicowanie głosek; poszerzane doświadczeń plastycznych.
  5. Zbieramy grzyby
    Cel: Dostrzeganie różnic w wyglądzie parku i lasu; zapoznanie z wybranymi grzybami- jadalnymi niejadalnymi.

 

 

 

Wrzesień, tydzień V
 Witajcie w przedszkolu


 

  1. Co robią zwierzęta jesienią
    Cel: Rozwijanie mowy; rozwijanie sprawności fizycznej.
  2. Kto kiedy zasypia
    Cel: Rozwijanie umiejętności liczenia; zapoznanie ze sposobami przygotowania zwierząt do zimy.
  3. Sąsiadeczka wiewióreczka
    Cel: rozwijanie poczucia rytmu muzycznego; rozwijanie spostrzegawczości i pamięci wzrokowej, rozwijanie orientacji przestrzennej.
  4. Smakołyki zwierząt
    Cel: Zwracanie uwagi na różnice w wyglądzie i zachowaniu zwierząt przed nadejściem zimy; rozwijanie sprawności fizycznej.
  5. Fantastyczne zwierzaki
    Cel: Rozwijanie mowy; łączenie ze sobą różnorodnych materiałów w pracy plastycznej.

 

 

 

NAUKA WIERSZA „PRZEDSZKOLAKI”

 

 

To jest Tosia, a to Franek
Tam jest Tomek i Marianek,
Ewa, Basia, Paulina
oraz uśmiechnięta Nina.
Czy już wiecie, o kim mowa?
Tak, to dzieci są z przedszkola.
Imion różnych mają wiele
lecz wśród nich są przyjaciele.
Gdy w przedszkolu się spotkają
zawsze sobie pomagają.

 

 

 

NAUKA PIOSENKI
„ODKRYWAM SIEBIE”

 

 

1. Dlaczego lubię jabłka i gruszki,
a wcale nie chcę zjadać pietruszki?
Dlaczego czasem boli mnie brzuszek,
to jest ciekawe, wiedzieć to muszę.

Ref.  Odkrywam siebie, poznaję siebie,
chcę więcej wiedzieć,
o sobie wiedzieć chcę.

2.  Lubię się cieszyć, nie lubię smucić
miło gdy mama piosenkę nuci.
I chociaż bardzo boję się burzy,
to lubię brodzić w dużej kałuży.

Ref.  Odkrywam siebie, poznaję siebie,
chcę więcej wiedzieć,
o sobie wiedzieć chcę.

3.  Pokrzywa parzy a fiołek pachnie,
jak to się dzieje, że tak jest  właśnie.
Muszę to poznać i poznać siebie,
bo jest to ważne dla mnie i ciebie.

 

 

 

 

 


Ostatnia aktualizacja: 2020-10-25