PRZEDSZKOLE SAMORZĄDOWE W WOLI ZARCZYCKIEJ
Strona głowna  /  Aktualności  /  O jak odporność
O jak odporność
data dodania: 2017-11-14 21:43:05

 

O JAK ODPORNOŚĆ

Warto zacząć od tego jak działa układ odpornościowy. Po pierwsze do jego zdań należy niedopuszczenie by do organizmu wniknęło coś co jest dla niego szkodliwe. Po drugie jeśli już wniknie powinien jak najszybciej wroga zlikwidować. Aby jednak to zrobić musi wroga rozpoznać. Niestety nie jest to umiejętność wrodzona. Dlatego szczególnie dzieci od 6 msc życia należy bardzo starannie chronić przed kontaktami z drobnoustrojami. System odpornościowy starszych dzieci umie sobie już z tym radzić ale ciągle musi się uczyć. Kilkuletnie dziecko kilka razy w roku łapie przeziębienie albo katar, bo się jeszcze na większość drobnoustrojów nie uodporniło. Chorując właśnie na tą odporność pracuje. To częste chorowanie powinno skończyć się około 5 roku życia wtedy system odpornościowy jest już w miarę dojrzały i zwykle dobrze sobie radzi z odpieraniem ataku chorobotwórczych drobnoustrojów.

 

Co odporności szkodzi?

 

Wielu rodziców w obawie by dziecko nie zachorowało, obsesyjnie chroni je przed jakimkolwiek zimnem, nie pozwalając mu w chłodne dni wyściubić nosa z domu. Takie działanie zamiast odporność wzmocnić osłabia ją. Dziecko powinno wychodzić na spacer nawet gdy pada deszcz lub śnieg. Trzeba je tylko odpowiednio ubrać. Jednym z częstych błędów jest przegrzewanie dziecka bo gdy jest ono zbyt ciepło ubrane łatwo poci się a spocone szybko wyziębia. Taka sytuacja jest najczęstszą przyczyną łapania infekcji.

 

Jak wzmocnić odporność dziecka przez stosowanie odpowiednich produktów żywnościowych?

 

Jeśli nasze dziecko często choruje, a przy tym je sporo słodyczy należy tą ilość zdecydowanie ograniczyć, należy zadbać aby w jadłospisie naszego dziecka znalazły się kwasy 0mega3(olej rzepakowy , oleje z pierwszego tłoczenia), uzupełnić niedobory żelaza i cynku (źródło mięso, jaja, wątroba, fasola, buraki, cebula, czosnek, otręby pszenne).

 

Jesienią trzeba dzieci stopniowo przyzwyczajać do niskich temperatur, codzienne spacery dotleniają organizm a tym samym poprawiają krążenie co sprzyja lepszej pracy układu odpornościowego, w domu nie powinno być zbyt gorąco 22-23 stopnie.

 



Komentarze
Dodaj komentarz
Imię i Nazwisko
Adres e-mail
Komentarz
Wpisz wynik: 2+3